Bättre senpresenterad än aldrig presenterad…

Så här på plats i New York inför Kommissionen för Hållbar Utvecklings artonde session har jag tänkt att det kan vara hög tid att berätta lite om mig själv och mitt uppdrag, men jag vill även berätta om den syddelegat som har utsetts av LSU:s samarbetsorganisationer att närvara vid CSD den här gången.

Fortfarande jetlaggande efter resan och lite virrig över allt som ska och har fixats trevar jag ibland lite extra efter orden, men jag mjukstartar med ett ämne som jag ändå känner till ganska bra och som har med CSD18 att göra: mig själv. Bear with me 😉

Som man redan har kunnat läsa i pressreleaser och annat är jag uppvuxen i Falköping, har min bas i Lund sedan tre år tillbaka, men är i praktiken mer av en urban nomad som rör sig från ställe till ställe på kontinuerlig basis.

Jag är aktiv förbundsstyrelseledamot i Ung Pirat, där jag ganska nyligen har fått ansvaret för internationellt arbete. Jag har en bakgrund i miljö- och klimatrörelsen vilket också är starkt kopplat till min utbildning i Humanekologi.

Mitt uppdrag här handlar om att representera LSU:s medlemsorganisationer och medlemmar, påpeka ungdomsperspektivde frågor som kommer att tas upp de närmsta två veckorna och att efter bästa förmåga nå ut till de unga engagerade sinnen som jag representerar. Jag är hemskt glad för förtroendet och vill ha så mycket kontakt som bara möjligt med er som följer rapporteringen! Har ni några särskilda frågor, maila mig: klara.ellstrom@ungpirat.se eller klara.ellstrom@lsu.se så ska jag försöka luska ut svaren! Jag är ju trots allt här för er skull 🙂

Jag kommer att blogga om CSD främst här, och twittra när jag kommer åt. Följ mig gärna! (Så småningom kommer den även att användas av Felix, dubbelt bra!)

Slutligen måste jag skriva ett par rader om Patience, hittat och utsedd av LSU:s samarbetsorganisationer att vara med på CSD18 och, liksom jag, jobba med ungdomsfrågor.

Patience jobbar på Eskom, ett sydafrikanskt energibolag med den delikata uppgiften att försörja fler hushåll med elektricitet än vad det finns energiresurser till. Eskom har beslutat att investera i byggandet av två kolkraftverk för att kunna ge mer elektricitet, och har ansökt om ett av de beryktade lånen från Världsbanken för att kunna genomföra det. Men det är fortfarande inte nog för att kunna möta den stadigt växande efterfrågan; ett bekant men komplicerat och lite kontroversiellt problem.

Patience jobbar dels med IT inom företaget, men även Eskoms kampanj för att få kunder att spara på elen och effektivisering. (En rimlig satsning med tanke på situationen) Kampanjen har ibland inkluderat ganska drastiska åtgärder – i perioder på dagen kan till exempel energiförsörjningen helt stängas av i vissa stadsdelar. Detta är förstås inte populärt bland alla. Men det gör skillnad. För oss i Sverige kan det ibland kännas avlägset eftersom vi har relativt mycket resurser på en relativt liten befolkning. När man bara håller sig till sina nationella gränser är det lätt hänt att man får en bild av världen som inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Därför är det så perfekt att jag och Patience kan diskutera det tioåriga omställningsprogram till hållbar konsumtion och produktion som tas upp hos CSD!

Patience är också aktiv i ungdomsrörelsen SAYM (jag har antagit att det står för South African Youth Movement) och försöker integrera sina kunskaper därifrån i sina arbetsuppgifter genom att kommunicera och försöka minska avståndet mellan NGO (folks intressen) och företag (som borde intressera sig för folks intressen).

Jag kan inte säga annat än att hon är fantastisk och ser precis vad som behöver jobbas på!

Patience och jag kommer att bo ihop under de kommande två veckorna, är det något ni undrar om Sydafrika och energi vidarebefordrar jag gärna frågor!

3 reaktioner på ”Bättre senpresenterad än aldrig presenterad…

  1. WOW! Vad härligt att se att samarbetet funkar så fantastikt bra mellan dig och Patience! Detta är bara början på en spännande delvis ny epok för Sveriges Ungdomsorganisationer där vi integrerar vårt globala påverkansarbete inom FN med våra partnerorganisationers agendor. Keep on going 🙂

Kommentera

