Äntligen!

Idag åkte jag till Utrecht, Nederländerna, för att träffa andra europeiska ungdomsdelegater till FN:s generalförsamling. På plats är delegater och personer från olika landsråd som på olika sätt arbetar med ungdomspolitik på global nivå. Jag har sett fram emot den här helgen som tusan, dels för att helt enkelt hamna i ett sammanhang (det som är abstrakt blir mer på riktigt…) men också för att kunna bolla och planera med de som jag kommer träffa i New York i höst.

Hittills idag har vi inte hunnit med så mycket mer än basic introduktion och att lära känna varandra, men det känns redan fantastiskt kul, och som att det kommer bli en givande helg. Imorgon ska vi gräva ner oss i arbetsgrupper och samordna vilka frågor de kan driva tillsammans, ”so that we have a united front against the adults” – som någon uttryckte det.

Det är spännande att se hur olika ungdomsdelegatsystemet ser ut i olika länder – det skiljer sig åt. Det är också spännande att höra anekdoter från de som varit där tidigare. (Jag kan meddela att som färsk ungdomsdelegat till generalförsamlingen blir man fullpepprad av dessa anektdoter i tid och otid, om hur det är att skaffa sin bricka för att komma in, om vilken representant som sa vad från vilket land, och om hur man såg till att driva igenom frågor även om ens eget land inte var så på…) Jag tror det är bra med både input av stora mått och saker som är mer på detaljnivå.

Efter en trevlig kväll i Utrecht ska jag nu sova för att vara pigg inför imorgon. Hoppas ni har en trevlig midsommarafton hemma i Sverige!

/Felix

Kommentera

