Idag är det dags!

Tidigt imorse promenerade Emma och jag från Times Square till svenska FN-ambassaden. Emma jobbar på LSU – Sveriges Ungdomsorganisationer, och har ansvar för att koordinera Sveriges ungdomsorganisationers arbete gentemot FN och EU, och är med mig här i några dagar. Vi kom till ambassaden, på 45:e våningen på Dag Hammarskjölds torg och hamnade direkt in i morgonmötet.

Efter en snabb promenad bort till skrapan skaffade vi våra pass som ger oss full
access till FN-byggnaderna under två månader. Nu sitter jag inne i tredje kommitténs sammanträdessal, en stor sal med landskyltar framför varje plats.

I januari utsågs jag till årets ungdomsdelegat, det har med andra ord gått över ett halvår. Och idag är det dags att hålla talet! Jag är ganska nervös, måste jag erkänna… Jag kommer prata om hälsa, diskriminering och jämställdhet. Jag brinner för ungas rätt att vara sig själva och bli respekterade, oavsett vem de är. Jag hoppas att kunna göra ett starkt uttalande i globala hbtq-frågor (homo, bi,
trans, queer) som är viktiga.

Mitt tal har skrivits efter diskussioner med ungdomsorganisationer, hbtq aktivister, och efter mycket kontakt både med FN-ambassaden här i New York, Integrations- och jämställdhetsdepartementet och LSU. Det är ju Sveriges officiella tal under denna session. Om cirka tre timmar är
det dags. Hörs på andra sidan!

Felix

Kommentera

