En annan del av kontinenten

Jag befinner mig just nu hemma hos en kompis i Kingston, som ligger mellan Toronto och Montreal. Jag är här för att stanna några dagar.

Tanken inledningsvis var att själva tiden i FN-byggnaden skulle vara två veckor (det är kortare än tidigare år, och hänger på hur UD, som ger LSU bidrag för FN-delegatprogrammet, prioriterat). Jag tänkte själv att jag skulle ta en vecka privat i  efter de två veckorna, och då hälsa på min kompis Jazz i  Kanada. Men ganska snabbt efter att jag kom igång i New York insåg jag att det här verkligen är det roligaste man kan göra, så när jag är tillbaks i New York på onsdag morgon kommer jag stryka skjortan och sen gå iväg och köra tre dagar till, innan flyget går hem igen.

Det är verkligen en fantastisk upplevelse att vara på plats i FN-systemet, och att vara där tre veckor är egentligen långt ifrån tillräckligt. Jag tror att jag kommer vilja åka tillbaks senare, i en eller annan form.

Kul grej med i fredags: vi träffade Margot Wallström när hon var påväg in i femte utskottet, som hanterar ekonomiska frågor. Hon är en av generalsekreterarens särskilda representanter, och jobbar med kvinnors situation i konflikter och krig. Det var jätteroligt att springa in i henne även om pratstunden blev mycket kort…

Kommentera

