Förberedelser #2: möte i Berlin

Dagen efter Utställningen Unga Forskare var det dags för de europeiska representanterna att koordinera sig och det gjordes på ett helgmöte i Berlin.

Eftersom Utställningen varit en veckas dygnet-runt-arbete sov jag i princip ifrån att jag steg på Arlanda express till att mötet började på eftermiddagen på fredagen. Vi var ungefär tio stycken på mötet och de andra representanterna kommer från Holland, Tyskland och Belgien och flera av de som ska dit i år har varit där tidigare.

Felix (Tyskland), Lena (Tyskland), Alice (Belgien) och Gabe (Nederländerna) utanför tyska riksdagen.

Under fredagen träffade vi en representant ur den tyska regeringen, gick igenom CSDs historia, hur FN är uppbyggt och allmänna frågor vi hade.  På lördagen började det verkliga arbetet, nämligen genomgång av Chairperson’s draft negotiating document. Det är kring detta dokument årets kommission för hållbar utveckling, CSD-19, kommer kretsa.

Under förhandlingarna under de kommande veckorna kommer länder att kunna lägga till, ändra och ta bort punkter och innehåll i punkter i texten. Genom diskussioner är det sedan meningen att konsensus ska uppnås och ett slutgiltigt policydokument antas.

Det vi gjorde var att gå igenom hela dokumentet, paragraf för paragraf och se om vi ville skydda (dvs lobba för att punkten ska vara kvar), ta bort, ändra eller lägga till punkter. Rent praktiskt gjorde vi så att vi la texten i vänster i en tabell och sedan fyllde på med våra synpunkter i de två högra kolumnerna (vilken av dem berodde på synpunktens karaktär).

Så här ser den första paragrafen ut. Just den har inga kommentarer, men skulle den ha det skulle de alltså stå någon av de två tomma cellerna.

Kemikalier, mitt fokusområde, var det ingen annan ungdomsrepresentant som var direkt intresserad av (kemikalier och avfallshantering var ungefär lika poppis…). Så när det väl blev dags för det avsnittet, sist av alla, uppskjutet in i det sista, så hade jag ganska mycket att säga till om (vad jag sa kommer jag skriva mer om längre fram).

På söndagen la vi upp strategi för hur vi ska arbeta i CSD och sen var det dags att åka hem (fast jag hann gå en liten promenad i Berlin innan. Eller ja, jag var återigen ganska utmattad så jag stapplade mest fram…). Kommer ihåg att det kändes märkligt att stå på Hofbahnhof och säga hejdå och prata om att vi skulle ses om tre veckor i New York. Fast ännu konstigare är att det nu bara är två dagar kvar tills vi faktiskt ska ses!

/Johanna

Kommentera

