Förberedelser #3: Besök på Representationen

På fredagen hälsade jag på hos Sveriges ständiga representation vid Förenta Nationerna (tjusigt men inte helt simpelt namn och därför brukar de kallas för representation eller reppen).

Reppens uppgift är bland annat att representera Sverige, förhandla för och bevaka svenska intressen i FN och FN-organisationerna i New York. Representationen stöttar regeringsdelegationen och vi kommer ha en hel del morgonmöten där.

Det kändes lite pirrigt när jag traskade genom central park till 48th street. Villade bort mig lite först, men sen hittade jag den, skyskrapan på Dag Hammarskjöld Plaza 1, där svenska FN-representationen sitter på 45e våningen (!).

Väl uppe på det helt fantastiska kontoret fick jag träffa Amanda Jerneck, praktikant på reppen som visade mig runt och gav mig alla papper jag behövde. Jag fick en lapp som gör att jag kan vara med vid EU-koordineringarna och papper på att jag skulle få göra en ackrediteringsbricka till FN.  Själva brickan gjorde man precis mittemot FN-skrapan, några minuters promenad från representationen. (Allt detta var väldigt episkt förutom att hon som skulle fota mig leggade en extra gång för hon tyckte jag såg ut som en femtonåring och sen påpekade att hon tyckte det tre gånger till.)

Ännu mer pirrigt är att nästa gång jag ska till representationen är på måndag klockan 07.25 för möte med svenska regeringsdelegationen… och då är det bara ett par timmar kvar innan CSD drar igång!

/Johanna

En reaktion på ”Förberedelser #3: Besök på Representationen

Kommentera

