Första dagen i FNs Kommission för Hållbar Utveckling

Idag, måndag 2 maj inleddes FNs Kommission för Hållbar Utveckling 2011, CSD.

Alla sätter sig

Lite innan tio började alla delegater och andra representanter glida in i FN- byggnaden och slå sig ner vid sina respektive länders bord. Stämningen var ganska förväntansfull (eller var det bara jag?) och ungefär en akademisk kvart försenat drog CSD-19 igång!

CSD inleds!!!

I tre timmar höll länder, major groups och grupper så som EU, SIDS och G77 anföranden, uppmanade till samarbete, flexibilitet och förändring. Major groups stod sist på talarlistan och eftersom det hela dragit ut på tiden hade nästan hälften av alla deltagare på mötet lämnat rummet, vilket kändes så sjukt segt. Vi hade ett fint-fint statement men nu hade ju alla gått därifrån/halvsov när det hölls…

Jag var inte helt förberedd på hur utmattande mötet skulle vara, men det funkade i alla fall (kom ihåg till imorgon blir att ta med mellis). Direkt efter var det möte med focal pointsen och i samma veva tryckte jag i mig en något suspekt auberginerätt (p g a mitt tillstånd var det dock godaste någonsin).

Kvällen tillbringade jag med tillsammans med Lilian Törnqvist från kemikalieinspektionen som också är en del av svenska delegationen. Vi gick jag på ett side event, ”more food, less chemicals, less waste” som handlade bland annat om bekämpningsmedel (givetvis drog det över, som allt annat) och sen blev det sen blev det middag på en restaurang i närheten. Ganska mycket kemikalieprat, bland annat hade hon gått på ett side event jag missat, som hette ”Chemicals and gender”. Det låter kanske flummigt, men tvärtom! I kväll läser jag mer om det här

/Johanna

Kommentera

