Omständlig presentation

Helg var precis vad som behövdes efter de fem mest intensiva dagarna någonsin. Det gav möjlighet att sova ut och påminnas om att vi faktiskt är i New York (vilket tyvärr är lätt att glömma när man sitter i fönsterlösa FN-byggnaden från tidig morgon till sen kväll). Helg betyder också tid för lite bloggande –lite om vad vi gjorde idag och den utlovade presentationen om hur jag hamnade på CSD:

Igår var jag i Queens Botanical Garden, en grön oas där vi åt frukost, spanade in odlingar och kompostsystem. De exotiska fåglarna kvittrade när vi satt i solen och klämde i oss mangojuice och yoghurt. På yoghurtförpackningen såg jag en text som jag aldrig sett förut.

Lite wikipediande säger att ”Bovine Growth Hormon – rBGH, är ett syntetiskt tillväxthormon som injiceras i mjölkkor för att åstadkomma en högre mjölkproduktion per djur. Denna typ av tillväxthormon tillverkas bland annat av Monsanto.” Läser man sedan vidare om Monsanto så står det bland annat ”multinationellt kemi- och läkemedelsföretag som även framställer GMO-grödor”. Enligt Wikipedia har företaget en obehaglig historia som bland annat producent av supergiftiga DDT.

Sånt här vill jag genast veta mer om. Så spännande, eller hur? Mitt intresse för hur kemikalier används i samhället, och då speciellt giftiga kemikalier, började med projektarbetet i gymnasiet då vi forskade om ett ganska okänt miljögift. Sen ställde vi ut i Utställningen Unga Forskare, som är en projektarbetstävling inom naturvetenskap och teknik.

Vårt projekt gick till final och jag hade några av de roligaste och mest intensiva dagarna i mitt liv under de fem finaldagarna. Därför ville jag engagera mig i Utställningen 2011, och det gjorde jag som ekonomiansvarig. Det var så jag halkade in i Förbundet Unga Forskare (som arrangerar Utställningen Unga Forskare), som senare nominerade mig till CSD.


Prisceremonin Utställningen Unga Forskare 2011

Sedan studenten, från Södra Latins gymnasium, har jag pluggat men även jobbat en del för Fältbiologerna, där jag är även är ideellt aktiv. Exempelvis så representerar jag Fältbiologerna i Internationella Kemikaliesekretariatet, ChemSec, som är en lobbyorganisation för striktare kemikalielagstiftning i framför allt EU. Just kemikalielagstiftning tycker jag är sjukt intressant – kanske egentligen speciellt avsaknaden av den och bristande kontroll av den som finns.

Så ja. Kemikalier är det som gäller för mig. Idag fortsätter förhandlingarna och yes – redan nu blir det nattförhandling.

/Johanna

Som är nöjd över att man kunde sitta på hotelltaket och jobba

Kommentera

