HLM dag 2

Det kom inget inlägg från mig igår om andra dagen av högnivåmötet som ni märkte. Försökte blogga när jag var på hotellet men internetuppkopplingen hade samarbetssvårigheter så jag gav upp. Men nu kommer det!

Dag två av HLM bestod av tal. All day long. Några sammanfattningar från talen:

* Det var väldigt få unga som talade

* Många betonade vikten av ungas deltagande (trots det valde de alltså ändå att inte låta en ung person själv kliva fram och tala)

* De flesta anser att unga är framtiden

När det gäller WPAY var det lite olika – en del betonade hur viktigt WPAY och implementeringen av detta är, medan andra talade om en revidering av programmet.

På måndagen hade någon sagt att jag skulle tala klockan tre på tisdagen, men jag hade plats 55 på talarlistan och det var ingen som höll tiden så jag trodde det skulle bli försenat med minst en timme. Men när vi kom tillbaka från lunchen + sideeventen fick jag veta att jag skulle tala nu. NU?? Hann inte ens bli nervös, vilket nog var lika bra.

Heidi, den tyska ungdomsrepresentanten var allra först och talade om vikten av ungas fulla deltagande, samt om ungdomsmigration. Därefter var det Sverige. Signe Burgstaller, ambassadör, inledde och lämnade sedan över till mig. Jag ska lägga in talet här på bloggen i nästa inlägg samt en länk till UN webcast där ni kan se det om ni missade det första gången då det direktsändes.

Mötet hann dock inte bli klart på utsatt tid, så det återupptas på torsdag eftermiddag. Då är jag tyvärr inte här längre, jag flyger hem ikväll.
/M

Kommentera

