Vi är de nya EU-representanterna!

Sedan den första Juli är det vi, Elvira Kivi och Niclas Persson, som är de nya EU-representanterna som ska representera LSU och alla er medlemmar den närmsta 18 månadersperioden. Vi tänkte lite kort berätta vilka vi är:

Vi börjar med mig, Niclas Persson heter jag, är 22 år gammal och kommer från Örebro. Jag är alltså tillsammans med Elvira en av LSUs två EU-representanter och till detta uppdrag har jag blivit nominerad av organisationen Ungdom Mot Rasism. 

Mitt engagemang började som hos många andra redan på elevrådet och sedan dess har jag mer eller mindre varit medlem i en hel drös olika organisationer, bland annat i Rädda Barnens Ungdomsförbund och Ungdom Mot Rasism där jag är aktiv idag.

Jag har också sysslat en del med skol- och ungdomspolitik här hemma i Örebro och har alltid intresserat mig för frågor som barns rättigheter och ungas delaktighet. Därför är det extra kul att få representera alla er medlemsorganisationer på EUs ungdomskonferenser som under denna period har temat delaktighet.

Nu fortsätter vi med mig, Elvira Kivi heter jag och är 24 år. Jag bor i Göteborg och pluggar globala studier på universitetet. Jag är nominerad till uppdraget som EU-representant av riksorganisationen Unga Synskadade, där jag varit aktiv i många år och på olika nivåer, framförallt i påverkansarbetet för tillgänglighet, inkludering och antidiskriminering.

Under de senaste åren har jag engagerat mig i US internationella arbete – nordiskt, europeiskt och utvecklingssamarbete. Jag är även fritidspolitiker i min stadsdel och medlem i alltför många andra organisationer :).

Jag håller med Niclas om att temat delaktighet känns väldigt bra och jag är peppad att jobba för att påverka EU:s ungdomspolitiska samarbete till det bättre för er i medlemsorganisationerna och för alla ungdomar.

Så vad är det egentligen vi ska göra och vad har vi gjort hittills?
De kommande 18 månaderna är det Polen, Danmark och Cypern som är EU:s ordförandeländer och som i tur och ordning anordnar var sin ungdomskonferens på temat Delaktighet. Temat är ett av de åtta områden som finns i EU:s ungdomspolitiska samarbete som totalt pågår 2010-2018. Varje konferens har ett mer specificerat tema, och inför konferensen ska varje land konsultera (alltså föra dialog med, fråga och prata med) ungdomar eller ungdomsorganisationer om de frågorna som konferensen ska handla om. Detta blir sen ett bakgrundsdokument som man utgår från på konferensen, där ungdomsrepresentanter och representanter från departement deltar tillsammans.

Vi kickstartade uppdraget med en introduktion i Almedalen, där vi också träffade ett gäng av er i medlemsorganisationerna för att prata om de frågor som den första konferensen i Polen skulle handla om (Europeiskt ungdomssamarbete och samarbete med Östeuropa och Kaukasien). Utifrån mötena i Almedalen skickade vi in svar som blev en del av bakgrundsdokumentet inför konferensen, som sen genomfördes i Warszawa 5-7 september. Kolla in nästa inlägg för att läsa om den!

En reaktion på ”Vi är de nya EU-representanterna!

  1. Ping: Frågorna som kommer dominera konferensen i Danmark | LSU-representanternas blogg

Kommentera

