FN-representanten berättar!

Ibland gör jag saker i lite bakvänd ordning, och det är därför jag en si så där två månader efter att jag först bloggade här nu ska presentera mig och mitt arbete som LSU:s representant till FN:s generalförsamling.

Jag heter alltså Malin är 24 år gammal och bor i Stockholm. ”Min” organisation som nominerade mig som representant är Sveriges Dövas Ungdomsförbund, ett förbund som jag varit aktiv i på olika sätt väldigt länge. Förutom det är jag också ordförande i Stockholms dövas ungdomsråd. Just nu läser jag femte terminen på programmet Utveckling och internationellt samarbete. De frågor som jag brinner för är ungdomars rätt till delaktighet och inflytande, men också frågor som rör ungdomar med funktionsnedsättning.

Ni som har följt bloggen vet att LSU har två FN-representanter och att Johanna Salmi är den andra. Hon är LSU:s representant till CSD, FN:s kommission för hållbar utveckling. Den ägde rum i maj i New York. Alldeles nyligen var hon dessutom i Mollina i Spanien på ett möte för ungdomar om Rio+20, som är ett hett och jättespännande topic. Scrolla ner för att läsa hennes inlägg, eller klicka på henne till höger.

Själv är jag alltså LSU:s representant till FN:s generalförsamling. Generalförsamlingen håller årliga sessioner mellan september och december varje år och årets möte är den 66:e i ordningen. Generalförsamlingen behandlar en mängd frågor, närmare bestämt är det 174 punkter på dagordningen som ska behandlas! Då kan en ju förstå att det tar lite tid… (Särskilt mina kära styrelsemedlemmar i SDUR har nog inga problem alls att förstå hur lång tid det tar?? 😉 ) Jag kommer att delta i den delen som består av tredje utskottets möten och förhandlingar. Tredje utskottet behandlar sociala, humanitära och kulturella frågor. Bland annat handlar det om frågor som rör ungdomar, barn samt människor med funktionsnedsättning, och det är också dessa frågor som jag kommer att arbeta mest med.

Jag kom hit till New York i förrgår och rivstartade min vistelse med ett möte klockan 7 igår morse på svenska representationen samt med att bli intervjuad till ett svenskt program för barn och ungdomar om FN. Jag kommer att delta i generalförsamlingen och tredje utskottets arbete fram till den 14 oktober. Med lite tur (om internetgudarna är på min sida) kommer jag att blogga varje dag. Ni kan även följa mig på twitter där jag heter travellinmalin.

/Malin

Kommentera

