Måndag igen!

Det blir måndag även i New York. Tredje utskottet går in på sin andra vecka och det ligger många spännande informals framför oss.

Informals innebär informella konsultationer då representanter från medlemsstaterna samlas i ett rum för att förhandla fram resolutionerna. Det kan bli långa och utdragna diskussioner om en formulering hit eller en formulering dit. Ett komma tas bort och det betyder en stor seger. Stor vikt läggs också vid formuleringen i början av paragraferna – ska det vara encourages, stresses, emphasizes, reaffirms, urges eller encourages? Alla dessa ord innebär olika starkt åtagande hos medlemsstaterna och det kan vara stor skillnad på urges och encourages.

Förutom dessa informals pågår fortfarande möten i plenären med nationella statements eller statements å en grupps vägnar. Debatten handlar nu om women’s advancement. Dessutom försöker jag boka in möten med representanter med olika FN-organ eller andra organisationer eller representationer, som jag tror att jag kan få ut något av. Har bland annat haft möte med UNFPA (FN:s befolknings fond) och UNDP:s (FN:s utvecklingsprogram) disability focal point. Har även talat på ett möte hos WGG, Working Group on Girls, som bland annat har en subkommitté som fokuserar på ”girls with differing abilities”. Differing abilities är ett annorlunda sätt att uttrycka disability, jag tror att jag gillar det, vad tycker ni?

Lägg till detta morgonmöten, EU-samråd, ungdomsdelegatträffar och avstämningsmöten med reppen (svenska representationen) och ni förstår att det är bråda dagar här i New York. Dock otroligt roligt, spännande och lärorikt.

Nu är det dags att stänga ner mitt egengjorda ”hemmakontor” här på cafét och gå och lägga mig.

God natt New York, God morgon Sverige!

Kommentera

