Slutet på 3 otroliga veckor

Mina tre veckor på FN och svenska representationen som LSU:s ungdomsdelegat har nu passerat, och det är smått överväldigande att se tillbaka på allt som har skett sen jag kom till New York i början av oktober. Jag ska trots allt göra ett litet försök att sammanfatta åtminstone de stora dragen av vad jag har jobbat med och fått uppleva.

De första dagarna hade jag ett par förberedande möten med svenska representationen och den svenska delegationen till tredje utskottet som jag har ingått i. Det har varit en riktig ynnest att få jobba nära så kompetenta och drivna personer i delegationen som Johanna Nilsson, Cecilia Leveaux, Rikard Sjöstrand och Carina Mårtensson.

Den första helgen i staden träffades också ungdomsdelegaterna för att koordinera vårt arbete tillsammans. Det handlade om att gå igenom våra politiska prioriteringar för att finna gemensamma beröringspunkter, diskutera upplägget för vårt praktiska arbete med resolutionstexterna och planera våra gemensamma aktiviteter såsom ungdomsdelegaternas nyhetsbrev som har spridits i Generalförsamlingen och vårt sido-event på temat ”Hur kan vi inkorporera sexuella och reproduktiva rättigheter och hälsa i den nya utvecklingsagendan efter milleniemålen?”.

En del tid gick såklart också till att förbereda talet som jag höll den 8e oktober. Jag behövde i princip inte ändra något i talet, men anpassade en del formella bitar enligt FN-kotym med hjälp av svenska representationen. Sen gällde det såklart att läsa talet ett antal gånger för att undvika att snubbla på orden när det väl gällde.

Det var mycket spänning som föranlett talet, så det var fantastiskt roligt att äntligen få hålla det. Efteråt blev jag väldigt glad av att höra att både representationer och NGO’s uppmärksammade mitt tal. Dessutom lyfte FN:s specialrapportör på migranters mänskliga rättigheter upp nästan exakt samma frågor som jag gjorde i mitt tal när han häromdagen presenterade sin rapport, vilket jag tyckte kändes väldigt roligt. För att nämna några av de saker även han lade stor tyngdpunkt vid så rör det sig om avkriminalisering av att röra sig över internationella gränser, skapa fler ”lagliga” vägar in i länder för migranter, motverka strukturell diskriminering, ha migranters mänskliga rättigheter som ingångspunkt samt bekämpa stereotypisering, fördomar och främlingsfientlighet.

Jag har tidigare skrivit om vilka resolutioner och frågor jag kom att fokusera mitt arbete kring. Tyvärr fanns det många omständigheter i år som gjorde det svårare än vanligt för mig som ungdomsdelegat att få igenom den ”input” och de frågor som jag förmedlade till svenska representationen på dessa resolutioner. Detta beror dels på att resolutionsarbetet kom igång senare än vanligt i år, vilket gör att många förhandlingar inte hunnit komma till den fas där mina synpunkter skulle kunna lyftas. Det handlade även till stor del om arbetsbördan på de övriga i delegationen som var större i år på grund av åttaganden i samband med bland annat en resolution som Sverige lägger fram om utomrättsliga avrättningar,  Sveriges kandidatur till rådet för mänskliga rättigheter mm. Utöver detta handlar det ofta även om att många resolutioner redan är ”färdigförhandlade” inom EU på huvudstadsnivå, vilket innebär att den svenska representationen ofta får instruktionen att framförallt försvara EU:s position i frågan. I sådana resolutioner, där EU talar som en röst och har genomfört ett gediget arbete för att enas om olika frågor i god tid innan förhandlingarna i FN, blir det väldigt svårt att påverka som ungdomsdelegat. På grund av detta anser jag att ungdomsdelegaten i framtiden måste ges möjlighet att skicka sin viktigaste input redan innan EU:s position har slagits fast.

Det har också varit många spännande möten med företrädare för olika FN-organ, och som sig bör varje år, ett ”familjefoto” med ungdomsdelegaterna och FN:s generalsekreterare. Insprirerande talare har det också varit gått om under alla de ”sido-event” som anordnas varje dag på FN. Jag har varit på så många sådana event att jag knappt kommer ihåg samtliga, men ämnen har omfattat allt från könsstympning och andra kränkningar av kvinnors mänskliga rättigheter, sexuellt våld i väpnade konflikter, migration och utveckling, flickors rätt till utbildning och hur man förhindrar barnäktenskap, brott mot barns mänskliga rättigheter, säkerhetspolitik och mycket annat. Otroligt lärorikt med andra ord!

Ungdomsdelegaternas egna sido-event som hölls den 19 oktober var det jag som kom att moderera. Det var häftigt att få göra, med panelister som Lakshmi Puri (deputy executive director för UN women), Ravi Karkara (UN Habitat), Anne Birgitte Albrectsen (deputy executive director för UNFPA), Doris Mpoumou (first director of IPPF) och Samia Fitouri (WAGGS).  Inför och under sidoeventet fick vi också förmedla våra egna budskap genom affischer som spriddes i Generalförsamlingen. Mitt budskap fokuserade på flickors sexuella och reproduktiva rättigheter, som så mycket forskning visat är avgörande för flickornas och hela deras framtida familjers framtida välståndsnivå – och i förlängningen utvecklingen för hela samhället.


Nu ser jag fram emot att komma hem till Sverige och jobba vidare med de internationella frågorna på hemmaplan. Det finns mycket vi kan göra för att stärka möjligheterna för framtida generationer ungdomsdelegater att påverka på plats i FN, och det vill jag gärna vara med och bidra till. Det känns även otroligt viktigt att vi lyfter blicken över den nationella horisonten och inser hur viktig den internationella politiken är. Svensk politik är inte isolerad från omvärlden, och därför är det på tiden att vi slutar att låtsas som om så vore fallet.

Jag är otroligt glad och tacksam över att ha haft äran att representera LSU i FN, och kan utan tvekan säga att den här erfarenheten ingjutit ny energi i mig för att fortsätta jobba för de universella mänskliga rättigheterna och för den internationella solidariteten. Vi ses där hemma!

 

Kommentera

