En vecka kvar att nominera till FN-uppdragen!

Nu är det inte lång tid kvar att söka till uppdraget som LSU:s FN-representant i antingen Generalförsamlingen eller Kommissionen för Hållbar Utveckling.

För ungefär ett år sedan satt jag och tyckte att det skulle säkert vara kul att söka det där uppdraget ändå. Få åka till Rio. Få pröva på att påverka på internationell nivå, träffa ungdomar från hela världen och göra sådant man aldrig trodde att man skulle våga.

Men nej, inte skulle jag söka. Jag var ju precis på gränsen för liten nästan, hade massa annat att göra, kunde ju knappt någonting tyckte jag själv. Men så var det någon kväll när jag gick hem med några Fältbiologer från vårt kansli i Stockholm och uppdraget kom på tal. ”Men ska inte du söka då?” frågade min kompis Catarina. Jag sa direkt ”nej, det kan jag väl inte göra?”. Eftersom jag har turen att ha en mycket envis kompis så stannade samtalet inte där utan Catarina satte sig ner och skrev nomineringsbrev, jag skrev ihop ett brev som jag tyckte lät skrytigt eftersom jag inte hade för vana att räkna upp mina meriter. Brev skickades i panik fram och tillbaka mellan olika fältbiologer för koll och underskrift och sedan in till LSU. Allt gick på några dagar, en hel vecka var det verkligen inte.

Sedan intervju. Satt och panikläste mitt brev på bussen. Försökte låta helt spontan fast jag var ofantligt nervös på ett kansli någonstans i Stockholm som jag inte minns var det var.

Men så fick jag uppdraget tillslut, trots att jag var nästan alldeles för liten, inte kunde någonting och inte vågade egentligen. Det är absolut det läskigaste jag gjort. Stundtals det mest ångestfyllda, men också det roligaste, mest adrenalinigångkickande, fantastiska och annorlunda. Jag hade ångrat mig gruvligt om jag inte försökt. Gruvligt.

Kontentan är alltså:

– En vecka är en lång tid! Du hinner gott och väl bestämma dig för att söka nu och fixa ihop alla formulär och papper. Tänka ut varför just du vill göra det här och vad du kan tillföra.

– Du kan känna dig okunnig, jätterädd, jätteförliten eller jätteförstor eller bara som att det nog är bättre om någon annan söker. Så tror jag inte att det är! Du kan säkert och absolut mer än du tror. Framför allt kan du få nytta av saker du inte trodde du skulle få nytta av. Och rädd kommer du vara men du kommer vara otroligt nöjd när du tillslut har blivit tvungen att övervinna rädslan. Och för stor och för liten är du inte så länge du är någonstans mellan 18 och 25. Därmed punkt.

Sista datum 7 november. Sök och kolla in mer här!

/Alva

Kommentera

