På plats för ”The Global Youth Forum” på Bali!

Jag sitter lutad mot en palm på Bali och läser FN-handlingar för att förbereda mig inför konferensen som snart drar igång med drygt 900 deltagare från hela världen. Jag är den enda från Sverige. Under 3 intensiva dagar ska jag representera LSU i ”The global youth forum” som är en del av den översyn som UNFPA har fått i uppgift av FN:s generalförsamling att göra över implementeringen av det viktiga styrdokument och handlingsplan som togs fram i Kairo 1994: The programme of Action of the International Conference on Population and Development (ICPD, kallas även ”Kairoprogrammet”). ICPDs program har varit otroligt viktigt inte minst ur jämställdhetshänsyn och vad gäller sexuella och reproduktiva rättigheter och hälsa. Och frågorna som berörs i programmet är viktiga av minst två anledningar. För det första handlar det om frågor som hör till de mest kontroversiella i FN-sammanhang; aktiv familjeplanering, sexuell hälsa och kvinnors rättigheter. Det är en vattendelare där vi i nuläget möter än mer välorganiserade och starka konservativa krafter än tidigare, vars mål är att öppna upp detta och liknande progressiva överenskommelser för att riva upp de beslut som fattats. Där har vi en viktig roll att spela, inte bara för att stötta de länder och organisationer som jobbar för att vi inte ska backa i utvecklingen, utan även för att vara en stark röst som vågar gå längre i kampen för mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. För det är detta dessa frågor i grund och botten kokar ner till, vilket leder mig till den andra anledningen varför jag tycker att dessa frågor är särskilt viktiga. Det handlar inte bara om rättigheter utan även om att reglera befolkningstillväxten i världen till en hållbar nivå.

Dagens befolkningstillväxt är helt enkelt inte hållbar, varken ur ekologisk, social, ekonomisk eller säkerhets- och fredshänsyn. Med allt fler som konkurrerar om knappa resurser riskerar gamla konflikter att eskalera och nya att utbryta, vi riskerar stora migrationsvågor, nya humanitära kriser och svältkatastrofer. Människors påverkan på miljön och klimatet kommer att bli än svårare att kontrollera med en större befolkning på jorden. Om man till detta räknar det faktum att man skulle kunna nå en hållbar befolkningstillväxt genom att människor (inte minst kvinnor) ges verktygen och kunskapen att aktiva välja hur många barn de vill ha, om de vill ha barn – ja då blir det ganska solklart att detta är mer än en viktig rättighetsfråga. Det är en fråga om villkoren för mänsklighetens överlevnad.

Detta förtjänar en betydligt längre utveckling, men det är jag rädd får vänta till ett senare tillfälle. Just nu jobbar jag med prioriteringarna till de 5 arbetsgrupper som delegaterna kommer att delas in i under konferensen. Varje grupp ska tillsammans enas om 3 prioriterade frågor inom respektive område: hälsa, utbildning, goda arbeten för ungdomar, sexualitet/familjer & rättigheter samt inkluderande civilt deltagande. Det är med andra ord inga små frågor vi pratar om, och jag har en känsla av att diskussionerna kommer att bli minst sagt intressanta.

Nu håller jag också tummarna för att min boendesituation ordnas på ett smidigt sätt, eftersom konferensarrangörerna fortfarande inte meddelat mig var på Bali jag ska bo. Det blir morgondagens utmaning helt enkelt…

Milischia Rezai

En reaktion på ”På plats för ”The Global Youth Forum” på Bali!

  1. Ping: Ett historiskt tillfälle att ta avstamp ifrån | LSU-representanternas blogg

Kommentera

