Presentation David Collste, FN:s konferens för hållbar utveckling

Hej!

Jag heter David Collste och kommer tillsammans med Johannes Danielsson och Sona Rashid att representera svenska ungdomsorganisationer i FN 2013. Jag kommer att delta i FN:s konferens för hållbar utveckling och det efterföljande högnivåmötet i New York i september 2013 i samband med arbetet med den nya utvecklingsagendan.

Jag är 24 år och växte upp i Linköping. Jag har en politices kandidatexamen i nationalekonomi från Uppsala universitet där jag nu läser masterkurser i statskunskap. Hösten 2012 arbetade jag med multilateralt bistånd som praktikant på Sida i Stockholm. Då arbetade jag bland annat med frågor kopplade till post 2015-processen. Jag nominerades till posten som FN-representant av CISV, en fredsutbildande organisation där jag nu sitter i kommittén som är ansvarig för internationella projekt, så kallade IPP. Jag arbetade tidigare arbetat för Sveriges Elevkårer och har suttit i styrgruppen för Operation Dagsverke. Jag hoppas få möjlighet att föra in perspektiv från olika svenska ungdomsorganisationer i FN-arbetet.

Det är en spännande tid med många utmaningar vi representanter har framför oss. De senaste decennierna har hundratals miljoner lyfts ur fattigdom i världen. Vissa av FN:s milleniemål ser ut att komma att uppfyllas, samtidigt ser det betydligt mörkare ut för målen som innefattar en större samhällsomvandling – framför allt när det gäller anpassning till planetens begräsningar. Vi har råd att utrota fattigdomen i världen och möjlighet att styra mot en hållbar utveckling. Tyvärr domineras dock världspolitiken ofta av kortsiktiga perspektiv vilket hindrar detta.

2013 är året då förslag på nya utvecklingsmål för världen ska skrivas. Sverige är med i detta arbete, bland annat genom att biståndsminister Gunilla Carlsson är en av 27 utvalda ledare i FN:s högnivåpanel som arbetar med utvecklingsagendan efter 2015. Att representera svenska ungdomsorganisationer i FN just i år innebär därför en särskilt stor möjlighet att lyfta ungas perspektiv och jag lovar att göra mitt bästa för en mer rättvis och hållbar värld.

Avslutningsvis vill jag passa på att flagga för Hållplats 2015, en konsultation som LSU har för att samla in ungas och ungdomsorganisationers perspektiv på utvecklingsagendan efter 2015. Eventet hålls på Sida i Stockholm lördag 16 mars. Vi hoppas att så många som möjligt kan komma, gå med i facebookeventet här: https://www.facebook.com/#!/events/576889655657319/?fref=ts och anmäl dig på http://www.lsu.se/post2015-registrering/ . Hoppas vi ses där och tveka inte att höra av dig om du har frågor om våra uppdrag eller synpunkter på vilka frågor vi ska driva!

Vi hörs under året!

David

Kommentera

