Presentation av Johannes Danielsson, Unesco

Hej!

Jag heter Johannes Danielsson, och kommer tillsammans med Sona Rashid och David Collste att representera Sveriges ungdomsorganisationer i FN under 2013.

Jag är ungdomsrepresentant i Unesco, FN:s organ för utbildning, vetenskap och kultur. Det innebär att jag kommer att representera Sverige i Unesco Youth Forum, och delta i den svenska regeringsdelegationen till Unescos generalkonferens. Jag är också med i den referensgrupp inom LSU som ska komma med inspel till arbetet med nya millenniemål.

För att säga några ord om min bakgrund. Jag har en politices kandidatexamen i statskunskap från Uppsala, där jag också växte upp. Vid sidan av studierna har jag jobbat en del, bland annat med ungdomsfrågor i föreningen Svenskar i Världen. Jag har haft ideella uppdrag i studentfacket och inom LSU. Under förra året bodde jag i Moçambique, där jag jobbade med handel och politik på svenska ambassaden. För närvarande är jag ordförande i Saco Studentråd, som är den studentfackliga centralorganisationen i Sverige.

En stor del av debatten kring den högre utbildningen idag kretsar kring arbetsmarknadsfrågor. Arbetslöshet, matchning och kompetensförsörjning är begrepp som ofta förekommer och som jag möter dagligen inom studentfacket. Detta är inte så konstigt med tanke på den höga arbetslösheten och ungdomsarbetslösheten i Sverige och Europa. Men med för stort fokus på arbetsmarknaden riskerar man att förbise utbildningens funktion för kulturen och demokratin.

Här spelar Unesco en stor roll. Som FN:s organ för utbildning, vetenskap och kultur är man en viktig aktör för att främja utbildningsväsendets ideella värden. Därför ser jag mycket fram emot att få företräda Sveriges ungdomsorganisationer inom Unesco.

Jag vill kortfattat lyfta tre frågor som jag ser som prioriterade. Den första är utbildning för hållbar utveckling, som handlar om att all utbildning måste genomsyras av ett hållbarhetsperspektiv. Här har Sverige med framgång bedrivit ett påverkansarbete som jag vill bidra med att ta vidare. Den andra frågan är tillgången till utbildning. Grundutbildning är ett millenniemål där man uppnått framsteg. Men tillgång till utbildning måste också handla om att göra den högre utbildningen tillgänglig för fler. Den tredje frågan är tillgången till kultur. Det är en fråga som ofta nedprioriteras, kanske för att kulturella intryck och uttryck är svåra att kvantifiera och mäta. Men kulturen berikar livet, även det som är materiellt fattigt.

Jag ser fram emot att få diskutera de här frågorna med så många som möjligt inför arbetet i FN!

Johannes Danielsson

Kommentera

