Hållbarhetsturnén goes Lidköping

Under torsdag och fredag var Hållbarthetsturnén på plats i Lidköping. Resultatet blev följande :

”Vi unga vill

1. Bevara miljön och minska utsläppen

2. Minska fattigdomen och öka levnadsstandarden – ingen ska vara hungrig!

3. förbättra tillgången och kvalitén på utbildning.”

lid dag 1   lidköping dag2

Jag är otroligt glad över att vi får vara ute och träffa så många unga människor och få höra deras viktiga åsikter och idéer, följa deras resonemang och se samarbetsviljan och förmågan att nå konsensus!

På måndag fortsätter Hållbarhetsturnén i Linköping och på fredag kommer jag att vara i Gävle.

Nu kanske ni undrar vem ”jag” är… Jag heter Sona Rashid och är en av LSU:s FN-representanter i år, tillsammans med David och Johannes, och jag kommer att representera LSU i FN:s Generalförsamling. Generalförsamlingen är FN:s huvudorgan där alla 193 medlemsstater är representerade och har varsin röst och fattar beslut om FN:s årliga arbete. I det tredje utskottet, som behandlar mänskliga rättigheter, kommer jag att hålla ett tal. Jag kommer att fokusera på ungas rättigheter och makt, och lyfta åldersmaktordningen. Jag kommer även vara involverad i den nya ungdomsresolutionen och andra förhandlingar på plats i New York.

Till det här uppdraget blev jag nominerad av Rädda Barnens Ungdomsförbund (RBUF). RBUF är en av LSU:s medlemsorganisationer som jag varit aktiv i de senaste 6 åren, på olika nivåer och i olika former. Men i mitt uppdrag representerar jag LSU och alla dess medlemsorganisationer – så jag vill prata, spåna, diskutera med så många som möjligt som är intresserade. Det innebär att jag skulle bli jätteglad om ni mejlar, sms:ar eller ringer till mig!

sona.rashid@lsu.se

076-710 98 02

Vi hörs 🙂
Sona Rashid

Kommentera

