En måndag på Unesco i Paris

Idag hade jag och en representant från Sveriges Unescodelegation ett möte med de personer på Unescos sekretariat som är ansvariga för Unescos ungdomskonferens Youth Forum. Jag själv kommer att delta som representant för Sverige i ungdomskonferensen när den äger rum senare i höst.

Unesco vill göra Youth Forum 2013 mer öppet och tillgängligt. Därför äger mycket av förberedelserna rum på nätet. Konferensens tema togs fram genom en öppen internetkonsultation. Även i fortsatta förberedelser har internet en central roll. Jag vill därför tipsa om att hålla utkik på http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/youth/ för uppdaterad information. Mitt intryck är att diskussionerna på internet lyssnas på.

Det är inte givet att en konferens med hundratals ungdomar från världen över blir strukturerad och resultatinriktad. Det är heller inte självklart att medlemsländerna och Unescos generalkonferens tar Youth Forums arbete på allvar. Men möjligheten att påverka Unesco finns, och tidigare ungdomskonferenser har fått genomslag för Unescos arbete. Det innebär att vi har möjlighet att påverka ett FN-organ med en budget på 4 miljarder kr och verksamhet i länder över hela världen.

Jag skulle gärna ha delat med mig av en bild inifrån Unesco. På sina ställen får inredningen det att kännas som att man vandrar runt i en film från 1960-talet (som FN-scenen i North By Northwest från 1959, även om den utspelar sig i New York). Vyn från matsalen är ganska fantastisk: första parkett framför Eiffeltornet. Jag ser till att inte glömma mobilkameran i höst, helt enkelt!

Johannes

Kommentera

