Generalförsamlingens öppnande

God morgon! Klockan är 08.30 i New York och jag sitter och ser på när världsledarna går in i generalförsamlingen för öppnandet. Snart kommer Barack Obama och Brasiliens Dilma Rousseff öppningstala . Följ det direkt här: http://webtv.un.org/

Igår deltog jag bland annat på MDG Success, ett heldagsmöte om milleniemålen där Bill Gates, världsbankens ordförande Jim Kim, Norges avgående statsminister Jens Stoltenberg och UNDPs ledare Helen Clark deltog. Under mötet diskuterades hur världen ska uppnå de mål som sattes till 2015 och som ännu inte har nåtts.

Jag var också på ett möte om hur funktionshindrade kan leva mer självständigt. Där fick jag fick möjlighet att träffa barn- och äldreminister Maria Larsson och lyfte våra frågor. Mer om det och ett väldigt bra sidoevent jag deltog på under kvällen senare..

 

Preliminärt schema för de närmsta dagarna:

Tisdag 24

Generalförsamlingens öppnande, högnivåmötet om hållbar utveckling.

Onsdag 25

MDG Special Event: Här kommer milleniemålen diskuteras och vad som kommer efter 2015

/David

Kommentera

