LSU:s representant till FN:s Generalförsamling är på plats i New York

Jag anlände till New York den 6:e oktober 2013.

Det var söndag kväll. Sirener ljöd och lampor och ljus fyllde den varma luften.
Jag träffade några andra ungdomsdelegater. Alla var nervösa inför morgondagen – dagen då vi skulle hålla tal i FN:s Generalförsamling.

Jag försökte lägga mig tidigt för att vara utvilad men en massa tankar snurrade runt i huvudet. Till slut lyckades jag nog för någonstans långt borta ringer nu väckarklockan och det är dags att stiga upp.
Måndagen den 7:e oktober.
Musik tränger in genom dörrspringan från hallen men turisterna har inte vaknat än. Tyst gör jag mig iordning. Vit skjorta och blå kavaj.

Dagens schema inleds med morgonmöte på Sveriges permanenta representation till FN.

IMG_5441

Jag svajar lite på rösten när jag ska presentera mig och mina ståndpunkter för alla riktiga och viktiga delegater runt bordet. Och jag lyssnar intensivt när de redogör för veckoplaneringen för arbetet i de olika utskotten som de sitter i.

Sedan är det dags att även jag får en ”delegatbricka”. Kön är lång och människorna är otåliga men jag låter mig istället inspireras av denna fantastiska mötesplats. Människor av alla dess slag har samlats här för att driva världsutvecklingen framåt. Till slut är jag beväpnad med ”accesskort” och plastficka med viktiga papper – och jantelagen till trots känner jag mig riktigt upprymd!

IMG_5386

Jag skyndar mig iväg och springer genom den tillfälliga byggnadens korridorer för att komma i tid till 3:e utskottets öppnande i plenum och öppningstalen! (Mitt tal finns att se här. Och texten går att läsa här.)

Mitt hjärta pumpar snabbt och trots att oändligt många anföranden har hållits i FN så känns det ändå superviktigt att just de här orden får fylla salen och att ungas röst uppmärksammas bland alla dessa kostymnissar (eller snarare praktikanter).

IMG_5420

Jag är så himla tacksam över att ha fått denna otroliga möjlighet!

/Sona

Kommentera

