Den nya jokern i leken

Det här är mitt första inlägg som LSU:s representant i FN:s högnivåforum för hållbar utveckling. Jag tänker ta tillfället i akt att presentera mig själv så ni vet vem ni har att göra med framöver. Samt ge er en överblick av vad vi i FN står inför idag.

Jag är 24 år och uppväxt i Göteborg. När jag fick reda på att KFUM nominerat mig till detta uppdrag satt jag på det kontor i Palestina där jag praktiserade. Då arbetade jag på ett Women´s trainings program där vi försökte förbättra förutsättningarna för unga lågtidsarbetslösa kvinnor och män i områden med ständig militär närvaro. Ungdomar och genus är mina hjärtefrågor och jag har under de senaste 6 åren varit engagerad i civilsamhället, den plats som får mig att känna mig som hemma. För KFUM i Sverige arbetade jag som gruppledare i projektet Modiga tjejer, som var en tjejgruppsverksamhet som syftar till att stärka unga tjejers självförtroende. I Amnesty har jag suttit i distriktsstyrelsen för Göteborg med ansvar för kampanjarbete, den typ av påverkansarbete som jag föredrar då jag kan kombinera min kreativitet och mina färdigheter i projektledning.

När det kommer till utvecklingsfrågor är jag en riktig nörd. Jag har studerat globala utvecklingsstudier vid Göteborgs universitet där jag har en kandidatexamen i Globala studier. Detta gör att jag sprudlade av glädje när jag fick veta att jag kommer att representera Sveriges ungdomar i FNs högnivåforum för hållbar utveckling. Jag är stolt över att få lyfta ungas perspektiv för en rättvis och hållbar värld. Jag anser att hållbar utveckling behöver nyanseras med ett starkt kreativit inslag för att nå slagkraftigare resultat. Jag kommer därför ta med mig ett normkritiskt perspektiv!

Vad världen idag står inför är något riktigt stort. Milleniemålen börjar sjunga på sista refrängen och bör vara uppfyllda 2015, om bara 637 dagar för att vara exakt. Allt för många av dessa mål kommer ej att uppfyllas. Därför bestämdes under miljömötet Rio+20 2012 att det ska tas fram Sustainable Development Goals (SDG). Post 2015 är samlingsnamnet för de processer som ska leda fram till den nya globala utvecklingsagendan. Den nya agendan som nu tar form bygger vidare på millenniemålen och de lärdomar som dragits utifrån dem. Dels när det gäller innehåll och hur målen konstrueras, utifrån vilka mål som har varit svåra att uppnå och varför. Den nya post 2015-processen, är tänkt att vara en mer inbjudande process. Nio stycken Major Groups får säga sitt, intressegrupper i civilsamhället, däribland ’Major Group for Children and Youth’ som jag kommer att delta i (childrenyouth.org). Det kommande högnivåforumet skall behandla frågorna: ‘Achieving the Millennium Development Goals and charting the way for an ambitious post-2015 development agenda, including the sustainable development goals’. Vad vi idag står inför är att skapa nya mål som är mer slagkraftiga än de förra och som är lätta att kommunicera. Det är mycket som står på spel. Nu befinner vi oss i en tid där civilsamhället har en stor plats i FN och där vi unga får möjlighet att bidra med våra värdefulla perspektiv för att kunna bygga en hållbar morgondag.

Vad jag kommer att bidra med i mötet är att ta mig an fighten om sexuella och reproduktiva rättigheter. Jag ser chansen som ung representant att våga gå in i frågor som känns obekväma att ta i för etablerade politiker. Senast igår läste jag utkast till gemensamma ståndpunkter som ’Major Group for Children and Youth’ där det var rabalder över huruvida sexuella och reproduktiva rättigheter var lämpligt i en agenda som post 2015. Anledningen att just denna fråga ligger mig varmt om hjärtat handlar om att jag forskade och skrev min uppsats i Nicaragua om hur sexual kunskap stärker unga kvinnor att göra informerade val gällande deras kroppar. Jag anser därför att sexuella och reproduktiva rättigheter bör vara inkorporerat i utbildningssystemet universellt.

Har du frågor eller kommentarer? Eller förslag på någon fråga som du tycke bör drivas i FN? Hör av dig till mig på paulina.sandin@lsu.se

Kommentera

