Presentation av Joanna Blossner, FN:s Generalförsamling

Hej!

Jag heter Joanna Blossner, och kommer tillsammans med Paulina Nybratt Sandin att representera Sveriges ungdomsorganisationer i FN under 2014. Jag är ungdomsrepresentant till Generalförsamlingen, och kommer att delta i den svenska regeringsdelegationen till FN:s Generalförsamlings 69:e session i New York i oktober 2014.

Jag är 22 år och bor i Stockholm. Jag pluggar nu nationalekonomi på Stockholms Universitet och innan det läste jag Internationella Relationer. Jag nominerades till uppdraget av Utrikespolitiska Förbundet Sverige, vilket är de utrikespolitiska föreningarnas samarbetsorgan i Sverige. UFS är ett partipolitiskt och religiöst obundet förbund som jobbar för att sprida kunskap och att väcka debatt kring utrikespolitiska, internationella och globala frågor.  Jag har tidigare varit aktiv i Sveriges Elevkårer och varit med i styrgruppen för Operation Dagsverke samt varit aktiv i FN-Förbundet och arrangerade t.ex. FN-loppet 2013.

Frågorna som jag vill fokusera på att driva i FN är utbildning, alla barns rätt att gå i skolan och särskilt flickors rättigheter. Utöver tillgängligheten på utbildning, är utbildning för hålbar utveckling en sak som jag vill fortsätta kämpa för.  Det är en fråga som FN-representanterna 2013 Johannes Danielsson som var ungdomsrepresentant vid UNESCO och David Collste, ungdomsrepresentant vid CSD/HLPF också drivit. Millenniemål nr 2 om utbildning – Se till att alla barn får gå i grundskola-  har ett delmål, ”År 2015 ska alla barn i världen, både pojkar och flickor, ha möjlighet att gå ut grundskolan”. År 2011 var nio av tio barn inskrivna i grundskolan, och 57 miljoner barn hade ingen möjlighet att gå i skolan 2011, år 2000 var det 102 miljoner barn som inte gick i grundskola.

Uppdraget som ungdomsrepresentant sträcker sig över hela året – förberedelserna har börjat och efter mötet i oktober fortsätter arbetet med att sprida information. Vad som har hänt hittills kan få ett eget inlägg eftersom det redan är april. Kortfattat har det handlat om överlämningar, seminarier, studiebesök och möten med berörda departement och planering av konsultationer, alltså möten med medlemsorganisationer i LSU. Jag hoppas att denna blogg kommer att användas mycket under året – både med inlägg och kommentarer. Jag är jätteglad att jag har fått förtroendet med detta uppdrag och ser fram emot att ta vid de otroligt duktiga tidigare representanternas arbete!

Tveka inte att höra av dig om du har frågor om våra uppdrag eller synpunkter på vilka frågor vi ska driva till ✉ joanna.blossner@lsu.se!

Vi hörs!

Joanna

ps. Här kommer ett tips på en film på tre minuter om The Girl Effect

Kommentera

