Globsol 2014: En fartfylld helg av bastande, utveckling och pepp!

Jag landade i Finland med en otrolig pepp i kroppen inför globsol. Globsol som är ett forum för svenska och finska ungdomar att mötas och arbeta för internationell solidaritet. Ämnet för helgen var post 2015 vilket är något mitt hjärta slår starkt för.  Under helgen fick jag privilegiet att  tillsammans med den finska ungdomsdelegaten i FN motta fyra statements om ungdomsprioriteringar i post 2015 som ungdomarna jobbat fram under helgen. Med mig hem fick jag nya initiativ att jobba vidare med, nya bekantskaper och en muminmugg!  

Jag kom in i gamet under  globsol andra dag. Dagens  upplägg var fyra parallella  workshops med    fokusområdena:

  • Fattigdom
  • Utbildning och sysselsättning
  • Planetära gränser –    klimatförändringarna
  • Fred och säkerhet –samhällsuppbyggande

Jag passade på att cirkulera runt som en liten sneaker in på alla de olika då jag var så nyfiken på att höra alla intressanta diskussioner som pågick. Syftet var att varje grupp skulle komma fram med en tes om vad de ansåg vara den viktigaste ungdomsfrågan. Det värmde i hjärtat att bevittna det engagemang inför utvecklingsfrågor och den starka viljan att vara med och skapa förändring! Det målades drömscenarier, ställdes inför utmaningar och diskussioner där engagemanget bubblade över för hjärtefrågor. Brister i våra egna samhällen pekades ut och traditionella sätt att se developed/developing länder ifrågasattes. Vi lever på en och samma jord och alla måste därför arbeta för att nå hållbar utveckling, there is no quick fix!

På eftermiddagen bjöds det på stadsorientering! Vi fick se Helsingfors och jag passade på att smita in till marimekko för att värma mig och till mumin-affären för att shoppa.

DSC00412

Nästa dag hade vi FN rollspel för att alla skulle få känna på hur det är att arbeta i FN för att sedan gå över till mitt favorit moment på hela helgen: presentation av teserna. De vinnande teserna var:

  • Decrease segregation by investing in non-attractive areas. Invest in public services that will make the area more attractive for everyone and private actors.
  • Work towards eradication of discrimination in the labour market based on non work related background such as ethnicity, age, gender, disability, sexual orientation or religion.
  • Implement environmental thinking and sustainability in the national school plans for primary schools.
  • Give education to improve a greater understanding about respect of different and forign cultures, religion and different sexuality.

Jag är mycket tacksam att få motta dessa välarbetade teser och är väldigt nöjd att de belyser extra starkt diskriminering och segregering vilket ofta missas i diskussionerna på FN nivå.

DSC00476

Jag och den finska FN representanten Joel bjöds sedan in att prata om våra upplevelser i FN. Om vilka frågor som står på agendan och vilka förhoppningar vi har inför post 2015 processen. Jag berättade om mitt år som ungdomsrepresentant och den häftiga känslan av att bli hörd, att få föra fram ett ungdomsperspektiv i världens viktigaste forum. Jag talade om vad som är nytt i SDG jämfört med millenniemålen och hur jag ser ett starkt hopp i de kommande utvecklings målen då det är en mer inkluderande process för att höja marginaliserade gruppers röst. Joel påpekade att vi enbart har kort tid på oss tills SDG ska vara satta och vi måste göra en ordentlig kraft ansträngning för att få vår röst hörd och göra dessa mål till långsiktigt hållbara. Vi uppmuntrade till att rösta på myworld2015.org och att gå med i Major Groups for Children and Youth.

DSC00449

 

DSC00452

Efter samtalet kom flera personer fram till mig och frågade om studie- och karriärval och jag fick möjligheten att peppa flera unga. Detta påminde mig om varför jag gör det jag gör. Att engagemang, förståelse och initiativ skapas är det mäktigaste med  internationella utbyten. Detta forum påminde mig om hur stolt jag är att representera Sveriges unga. Hur engagerade vår generation är i dessa frågor och hur kreativa vi är i att hitta lösningar. Jag känner på mig att Globsol är en början på något riktigt stort för oss deltagare. Att detta är ett frö för mängder av initiativ och aktioner. Jag och en deltagare har redan börjat spinna vidare på en tråd vi plockade upp under helgen. Globsol avslutades med att vi planterade ett träd, vilket var en fin symbol. Därför kommer jag leva länge på min upplevelse under Globsol!

 

Kommentera

