En heldag i post 2015 agendans tecken

En dag som denna känner en post 2015 älskare som mig sig riktigt lyckligt lottad. Post 2015 är ett ämne som idag diskuteras flitigt och flertalet aktörer bjuder in på möten. Först ut var Stockholm Environmental Institute som bjöd på föreläsning på Europahuset om hållbarhetsagendans betydelse för Sverige och EU. Det bar sedan av till CONCORD där vi talade om hur civil samhället kan påverka utvecklingsagendan efter valet.  Livet i Stockholm bjuder ständigt på inspirerande samtal.

Föredragen i Europahuset livestreamades för att nå ut till en större publik vilket är av stor vikt när vi ska ta oss an den stora utmaningen post 2015. Diskussionen tog fart i att vi bör göra de nuvarande 17 utvecklingsmålen kommunicerbara, lätta att förstå och tillgängliga till befolkningen.  Vi kan säga att vi har två läger i svaret på denna fråga där politikerna vill minska antalet mål och klustra ihop dem och civilsamhället vill hålla ett starkt grepp för att alla målen ska komma med och inte urholkas. Privata sektorn vill inte heller minska antalet mål med av anledningen att de anser att de kan välja och vraka av målen och civil samhället för att alla aspekter ska täckas för att inte leave noone behind.

Jag satt med twitter i högsta hugg och funderade på hur målen skulle kunna bli kommunicerbara, speciellt till unga människor som idag är hälften av befolkningen så jag twittrade vidare frågan. Jag försöker ofta själv förklara för nära och kära vilket inte är en lätt uppgift. I frågestunden valde de att läsa upp min tweet och unga nämndes därefter flertalet gånger. Jag får känslan att vi unga alltid måste vara i rummet och påminna debattörerna om att vi finns och när det väl är gjort tar ämnet över diskussionen. Svaret blev att genom seminarier och kampanjer vill staten förmedla om målen framöver. Ingen klar tanke finns ännu utan de verkar vänta på att hela processen med Sustainable development goal ska bli klart först. Jag tror däremot att våra politiker måste ha en tydlig bild redan nu, annars kommer det bli svårt att frame:a när processen är klar. Gunilla Carlsson fick ordet och bekräftade att det är viktigt att nå ut till unga. Jag fick en liten boost.

En av de viktiga aspekterna i post 2015 agendan är Hållbar konsumtion och produktion. Elena Dawkins från Stockholm environmental institute berörde ämnet med en uppfriskande föreläsning där hon påminner oss om att det snart är jul och vi bör tänka över våra konsumtionsmönster.  Sverige och EU är ledande i att arbeta med hållbara livstilar och utbildning i hållbar utveckling vilket är min kära kollega David Collstes favvo-område. Men ännu måste vi vara mer ambitiösa!

Eu kommissionen presenterade sin position och refererade till deras rapport Decent life for all: from vision to collective action som liknar SDG enligt representanten. Representanten hävdar att EU vill bli mer action oriented och arbeta mer för ett globalt partnerskap. Jag anser att vi står i ett viktigt skeende där det är upp till bevis för EU att visa att de menar allvar. EU vill uppnå globalt partnerskap genom hållbar produktion, genom handels avtal, att integrera fattigare länder på marknaden, genom forskning, ren technologi, genom bistånd, privata sektorn, remitteringar och att bekämpa korruption. Icke förvånande säger jag!

En fråga som då restes från golvet var vilken roll civilsamhället och forskning har i att kritisera själva utvecklingsagendan som koncept. Svaret blev tyvärr att FN inte är ett forum att börja kritisera själva konceptet och att dokumentet i sig har en väldigt hög ambition och att agendan är ganska revolutionerande för att vara FN! Jovars är den en förbättring men jag uppmuntrar alla som arbetar med utveckling att ta denna fråga på allvar.

I publiken satt min kollega som jag arbetade med i delegationen i New York under HLPF och uppmuntrade panelen att ha med en ungdomsrepresentant i nästa panel. Jag blev inbjuden till miljödepartementet att prata om mina upplevelser i post 2015 processen och vilka förslag jag har ifrån ett ungdomsperspektiv. Jag fick möjligheten till en pratstund med Gunilla Carlsson som var väldigt välkomnande till ungdomsdelegater och hon själv såg till att ha 10% unga i delegationen till Rio. Jag minglade för fullt och diskret lobbat fram att alla aktörerna bör jobba med ett ungdomsperspektiv.

Mitt goda humör från allt post 2015 snack förde mig vidare till nästa möte som likaså handlade om post 2015 hos CONCORD. En organisation som samordnar civil samhället i post 2015. Organisationer arbetar med EU frågor, PGU (politik för global utveckling) och lägger fram definitioner och positioner på globala politiska agendor så som post 2015. Organisationen har 54 medlemsorganisationer däribland LSU. Tillsammans kan vi arbeta för att driva motvindsfrågor, ge input och ha dialog med regeringen.  Under mötet diskuterade vi strategier för samordning av dialog med beslutsfattare och samordning av opinionsbildning. Vi konstaterade styrkan i att vi är många och har nu ett lager av konkreta sätt att arbeta vidare. Detta blir än så länge en hemlighet men kan lova att peppen för att arbeta vidare är otroligt hög.

När vi diskuterat klart bjöds det på fin middag och ännu ett mingel innan jag sprang iväg för att träffa ina kära kollegor på Major groups for children and youth som är på besök i Sverige denna veckan. Jag glädjs över att få vara en del av det stora nätverk som kommer se till att civilsamhällets röst får ordentlig slagkraft i de kommande Hållbarutvecklingsmålen. Du är mer än välkommen att kämpa med oss!

Stor Kram /Paulina

Kommentera

