Unga är en ledande röst i DRR

Jag blev inbjuden att delta i FNs 2 prepcom on Disaster Risk Reduction (DRR) i Genève. Därmed klev jag in i ett nytt fält, ett fält där unga valt att ta ledning. Efter en intensiv vecka av hårt arbete från morgon till sen natt gav unga i FN ett stort avtryck i debatten. Jag har nu hittat hem till min internationella familj genom unga människors engagemang i FN.

UNISDR som är det FN organ som arbetar med Disaster risk reduction (DRR) bjöd in till en ungdoms workshop vid namn “Innovative ideas and capacity for change” i Genève. Syftet var att förbereda unga aktiva inför vårt deltagande i FN´s andra preperatory meeting om det kommande Post 2015 framework on DRR. Denna viktiga process mynnar ut i de slutgiltiga förhandlingarna i FN´s tredje världskonferens om DRR som kommer äga rum i Sendai Japan i mars nästa år. I samarbete med Youth Beyond Disaster, Major groups for Children and Youth (MGCY) och International Federation of Medical Students Association (IFMSA) samlades 40 ungdomar från alla världens hörn.

bild (2)

Väl framme i Genève lyckades jag virra bort mig en stund till jag helt plötsligt såg till min förvåning en vän från Mexico som jag mötte under världskonferensen för ungdomar i Sri Lanka i våras. Flera oväntade möten av tidigare kollegor fortsatte att förvåna mig när vi väl hittade till vårt hem under de närmaste dagarna: En atombombssäker bunker! Arrangörerna hade varit skämtglada och tyckte att det var passande då temat för vistelsen var just DRR. En snabb sight-seeing tur hanns med innan det hela drog igång, och när det väl drar igång är det den höga växeln som gäller.

Under helgen hölls en förberedande workshop där unga som är nya inför FN får information om vad en bör tänka på, definitioner på viktiga begrepp och samordning inför vår insats när vi väl är på plats på FN. Jag som varit med i gamet förut vet att så mycket engagemang vi visar är också så mycket plats vi kommer att få i FN. Vi siktar på en så slagkraftig utkomst som möjligt och därför väljer vi att arbetar i raketfart och ser till att vi alltid komma förberedda och göra oss hörda.

Post 2015 ramverket om DRR är den nya processen för att ta fram gemensamma riktlinjer för arbete med DRR vilket är en fortsättning på Hoyogo framework of action (HFA) som har sitt slut år 2015. Post 2015 framework on DRR började redan 2012 och unga är ledande i arbetet. Vi började vår workshop med att reda ut vad DRR verkligen står för. Då vår generation lever med fler klimat relaterade hot än någonsin tidigare är ämnet extra relevant för oss. Runt om i välden är människor utsatta för risk så som att sjukdomar sprider sig, naturkatastrofer, konflikter, kemikalier och radioaktivt avfall, byggnader faller ihop, olyckor i trafiken, brist på elektricitet och vatten.  När FN talar om DRR syftar de på natur katastrofer och sårbarheten hos de utsatta samhällen och deras kapacitet att hantera katastrof. I detta forum mötte och lyssnade jag på människor med otroliga historier som visar mig att de är överlevare och inte offer.

Jag hade tidigt klart för mig om den agenda jag ville föra under mötet. Jag vill att FN ska våga prata om konflikt i relation till DRR vilket är baserat på mina erfarenheter av att arbeta i Palestina med DRR. Jag vill ha ett tydligt genus perspektiv i diskussionen då vi alltför ofta ser hur samhällen sätter upp early warning systems i offentliga rum vilket gör att många kvinnor som befinner sig i den privata sfären hemmet blir utan varningar och är därför mer utsatta.  Jag vill se det unga civilsamhället som en aktiv aktör på DRR. Jag vill lyfta fram förebyggande insatser mot klimatförändringarna för att minska katastrofer och att diskutera klimatflyktingar. Att få delta i detta forum var en perfekt plattform att föra fram dessa idéer.

Under workshopen delade vi upp oss i 4 olika arbetsgrupper och jag valde förstås advocacy som är påtryckningsarbete. Vi jobbade med policy dokument och talskrivning. Några jobbade med visibility så som hur vi vill nå ut med vårt budskap i sociala medier. En grupp jobbade med voluntary commitment om vad vi kan göra praktiskt och en grupp kommenterade zero draft det dokument som förhandlas inom FN.

youth blast

Vi fick också besök av olika viktiga aktörer i DRR arbetet så som WHO och UNFPA som berättade för oss om deras arbete på fältet. De påpekade hur policy inte alltid överrensstämmer med verkligheten och hur vi därför måste föra fram verkliga exempel i FN för att belysa våra ställningstaganden. Vi fick också höra på de andra Major groups om deras prioriteringar och se till möjligheter att sammarbeta. De såg unga människor som en viktig aktör i processen och uppmanade oss att vara ledande i kommunikation.

Geneve

När det väl var dags för FN´s andra prepcom att starta var ungdomsgruppen väl förberedda. Jag och mina kollegor i advocacy gruppen hade skrivit ett riktigt slagkraftigt tal då vi visste att MGCY skulle stå med på talarlistan. Vi gav möjligheten att hålla talet till min kära otroligt aktiva Mexikanska kollega. Saúl langade talet med bravur och vi var de enda under hela mötet som fick applåder efter vårt tal. Talet kan läsas i sin helhet här: http://childrenyouth.files.wordpress.com/2014/11/2nd-prepcom-for-wcdrr-plenary-mgcy-statement.pdf

Och för den som hellre lyssnar på talet kan kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=2mtJt4NfXiU&feature=youtu.be&list=PLBDwPnveHho9mgl2IlSUjwJdd3Qt4i9Ys

Jag passade på att prata med de svenska delegaterna så fort jag fick en skymt av dem och den svenska förhandlaren berättade att förhandlingarna går trögt framåt. MGCY har enbart observationsstatus i förhandlingarna men vi jobbar hårt med vårt lobbyarbete och hade fördelen med att vi mobiliserat hela helgen innan.

Under min sista kväll när vi alla satt i bunkern och finslipade på de sista formuleringarna i våra framföranden fick jag känslan av att jag blivit välkomnad till en ny familj, min internationella familj. Efter att ha arbetat dag och natt i flera dygn är vi alla tight sammansvetsade. Jag tror det är våran styrka i ungdomsrörelsen och jag är stolt över att få vara en del av den.

familjen

Vill du veta mer så håll utkik på @YouthAreReady #Partners4Resilience och #ActionOnDisasters . Vi har nu startat upp en svensk arbetsgrupp så du som är sugen på att arbeta vidare med DRR är välkommen att höra av dig till mig på paulina.sandin@lsu.se Jag hoppas vi hörs!

 

Kommentera

