Första dagen i FN

Den första dagen, tisdagen den 7:e oktober, besökte jag till den permanenta svenska delegationen i New York på Dag Hammarskiöld Plaza 1. Jag träffade en del av personalen och var med på morgonmötet. På mötet presenterade jag mig, berättade att jag hade blivit nominerad av en av LSU:s 84 organisationer, Utrikespolitiska Förbundet Sverige och berättade om LSU och att jag skulle vara en del av delegationen i det tredje utskottet i två veckor. Efter mötet sa jag även hej till Sveriges Ambassadör Mårten Grunditz.

IMG_9310

Det hade varit långhelg så veckan började en tisdag. FN var stängt på måndagen eftersom det var helgdag, Eid al-Adha. Det var en helt galen första dag, mycket spännande inplanerat!

Första dagen var dagen då länderna höll sina öppningstal. Det tredje utskottet förklarades öppnat av chair H.E. mrs Sofia Mesquita från Östtimor klockan 10.00. Sedan gicks formalia igenom och resten av dagen i mötessalen ägnades åt anföranden om den första punkten på agendan: ”Social Development”. Det blev tur att hålla tal klockan fyra, innan dess gjorde jag en del andra saker.

På lunchrasten som är klockan 13-15 hade DESA, Department of Social Affais en briefing/genomgång om Ungdomsdelegatsprogrammet. Vi pratade t.ex. om vilka sidoevent som anordnas under de närmsta veckorna. DESA koordinerar Youth Delegate-programmet och vi fick en genomgång av hur de arbetar, de har tex en fokalpunkt för unga.

Ungdomsdelegaterna hade också chansen att ta ett kort tillsammans med FN:s Generalsekreterare Ban Ki-moon. Vi hade fått strikta instruktioner från FN innan att inte prata eller ge något och det var hög säkerhet. Om vi skulle säga något skulle han gå, stod det i instruktionerna och detta var endast ett foto inget mer. Vi hade tillsammans fått 1 minut talartid och skrivit ett anförande tillsammans via google drive som Wambui Kahara från Kenya höll. Det var dock inte så strikt stämning som  instruktionerna angav!! Generalsekreteraren höll ett informellt tal utan stödord. Han sa t.ex. att han ångrar mycket att han har slösat sin tid och uppmanade oss att inte göra det. Efter det togs korten nedan och vi presenterade oss en och en och skakade hand. När Generalsekreteraren och jag skakade hand sa Ban-ki Moon ”Oh Sweden! Like Jan Eliasson!”.

Senare den veckan såg jag Jan Eliasson i FN-skrapan, han gick och pratade med någon och var upptagen så jag avbröt inte, hade annars gärna pratat lite. Jag träffade honom 2010 under Almedalsveckan, han hade hållit en presentation om Millenniemålen. Han var då ambassadör för Millenniemålen och hade inte blivit vice-generalsekreterare för FN än. Jag gick fram efter presentationen och frågade om hans bästa tips för att få jobb på FN. Han sa att vilken utbildning man har inte är avgörande, och berättade att han själv är ekonom. Han gav dock ett tips, och det var att ha en internationell röd tråd i det man gör, och att det kan vara vad som helst t.ex. volontär, studier eller jobb. Det tycker jag var ett bra tips. Nu blev det ett sidospår här i inlägget – vi går vidare! Nedan är tre bilder från mötet. Detta är det enda tillfället alla ungdomsdelegater var samlade. Ungdomsdelegarerna hade olika uppgifter; vissa var på många sideevents, var med på mötet i generalförsamlingen, följde med på alla informals eller var på delegationen och jobbade där eller skrev rapporter. Så under veckorna var inte alla samlade på samma ställe igen.

Secretary-General Meets Youth Delegates Secretary General with the Youth Delegates Secretary General with the Youth Delegates

Andra dagen hade Johanna på representationen som är första sekreterare i det tredje utskottet och Karin som jobbar på Utrikesdepartementets avdelning för mänskliga rättigheter och traktaträtt (UD-FMR) i vanliga fall och nu är höstförstärkare på representationen under generalförsamlingens session samt Cecilia som just tagit juristexamen och gör praktik på representationen ett möte. I år är Sverige med i byrån för det tredje utskottet. Det innebär att Sverige är vice-ordförande, när ordföranden inte leder mötet kommer en av de två andra vice göra det. Efter vi gått igenom dagens arbete gick vi till FN och salen där det 3:e utskottet skulle ha sammanträde. Johanna från den Svenska delegationen ledde mötet under en del av den andra dagen.

IMG_9786 IMG_9731

”Nytt” i Sverige är ju den nya regeringen, fast det är inte så nytt längre när jag publicerar detta.. Margot Wallström är t.ex. utrikesminister och Isabella Lövin biståndsminister. Jag tar upp just dem eftersom de leder utrikesdepartementet, som skickar instruktioner till den svenska representationen i FN. Diplomaterna i New York arbetar efter en instruktion som utrikesdepartementet i Stockholm skickar som förklarar vilka frågor Sverige ska prioritera och positioner i förhandlingar. Detta dokument är hemligt, men Sveriges positioner till post-2015 är t.ex. öppna för alla, de finns på UD:s hemsida.

När det formella mötet var ajournerat klockan sex gick ungdomsdelegaterna några kvarter bort för att ha ’youth advocacy training’ alltså träning i hur man bedriver påverkansarbete i FN. Pax Romana, en organisation för katolska studenter samt European Youth Forum (där LSU är en av de 98 medlemmarna) var arrangörer. Det var ett liknande möte jag var på i Bryssel i somras men detta var mer komprimerat.

IMG_9723

Tredje dagen började med att jag mötte upp Lasha, Georgiens ungdomsdelegat för frukost eftersom vi har upptäckt att vi bor på samma hotell! Sedan promenerade vi till våra representationer som hade möte. Jag var med på morgonmötet för alla på representationen och sedan på ett möte för de 28 medlemsländerna i EU. Det var spännande att delta på!

…Det var vad jag gjorde precis i början! För att hålla koll på vad som händer kan man prenumerera på dagordningen för FN, UN Journal.. Ett roligare sätt är att följa ”Permanent Mission of Sweden to the UN in New York”, alltså den svenska delegationen på Facebook eller på twitter (@SwedenUN) , de uppdaterar med vad som händer! Många delegationer har twitter, ett tips är att följa en annan twitterfavorit som är Luxemburg (@LuxembourgUN), de uppdaterar med intressanta händelser!

Hälsningar Joanna joanna.blossner@lsu.se

IMG_9643IMG_9664

Kommentera

