Första inlägget

Januari

Hej! Det här är mitt första inlägg på den här bloggen, och jag tänkte därför passa på att berätta lite om mig och vad jag vill arbeta med under uppdragets gång. Det är ett mycket spännande år som ligger framför oss, och jag ser fram emot att jobba med er alla!

Jag heter Alexandra Sjölin Falk, är 21 år och kommer från Stockholm. Jag har varit aktiv inom lite olika organisationer, bl.a. Röda korsets ungdomsförbund, Grön ungdom och Svenska FN-förbundet.

Hållbar utveckling är något som alltid har intresserat mig från flera olika perspektiv, och att hållbar utveckling, global rättvisa, ekonomi och demokrati måste gå hand i hand. Vi har idag ett ekonomiskt system där de globala tillgångarna inte är jämnt fördelade, och för att kunna lösa dessa problem krävs ett ställningstagande och att vi verkligen ser helheten. Framgång mäts idag i BNP och ständig tillväxt, och kostnader som drabbar människor och ekosystem tas inte hänsyn till i dessa beräkningar. Detta gör systemet till ohållbart och, förutom de förluster som det innebär i global uppvärmning och mänskligt lidande, så kommer det även i det långa loppet leda till enorma ekonomiska kostnader som idag är svåra att förutspå.

Jag vill undersöka hur länder, organisationer och civilsamhället kan samarbeta inom dessa frågor utifrån ett perspektiv med fokus på post15-agendan. Det finns många olika aktörer som har en roll att spela, och det är även viktigt att inte NGO’s, samt länder som ibland har mindre inflytande i förhandlingar, glöms bort. Vi står inför en stor utmaning i och med att dagens resurser är ojämnt fördelade i världen, och i och med att länder utvecklas för att komma bort från fattigdom, finns även en chans att direkt satsa på hållbara alternativ. Detta är självklart en situation där länder måste stötta varandra, och skapa ett helhetstänk där man ser till allas gemensamma vinst sett från ett ekologiskt och hållbart perspektiv, snarare än till ett ekonomiskt vinstintresse som endast gynnar det egna landet.

Att arbeta med det här uppdraget innebär verkligen en otrolig möjlighet, och jag är mycket glad över att ha fått chansen att driva dessa frågor som ligger mig så varmt om hjärtat! Ifall ni skulle ha några tankar, idéer eller frågor så får ni gärna mejla mig på alexandra.sjolin.falk@lsu.se.

14

Kommentera

